Tanácsok az egységes csomagolással kapcsolatban

cigi-csomag

A nemzetközi tapasztalatok és trafikos társaink javaslatai alapján összegyűjtöttünk néhány tanácsot olvasóinknak, hogy segítsük az egységes csomagolással kapcsolatos munkát.

Januártól a dohányboltokba már csak az egységes csomagolásban lévő termékeket szállítják a dohánygyártók. A trafikok tulajdonosainak és a boltban dolgozóknak fel kell készülnie erre a jelentősen új helyzetre, ami egészen biztosan átalakítja a napi munkafolyamatokat az áruátvételtől kezdve a vásárlók kiszolgálásáig. Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az egységes csomagolás bevezetéséről szóló jogszabály nem a „régi” csomagolású termékek értékesítésének teljes tilalmát mondja ki. A még nem egységes csomagolásban lévő termékek korlátlan ideig tovább forgalmazhatók a dohányboltokban, feltéve, hogy azok 2022. január 1-ét megelőzően a dohánytermék-kiskereskedőnél már készleten voltak. 

Nemzetközi tapasztalatok alapján a vásárlók az ilyen váltások után kifejezetten keresik a megszokott kinézetű terméket, néhányan inkább másik üzletbe is elmennek érte. Így tehát a trafikosoknak azt kell végiggondolni, hogy miként gazdálkodjanak az üzletük készleteivel annak érdekében, hogy a váltás ne okozzon kockázatot, hanem előnyös legyen számukra, esetleg új vásárlókat is be tudjanak vonzani az üzletbe. A vásárlók kiszolgálását azonban egészen biztosan nehezíteni fogja a csomagok egyforma kinézete.

Az üzlet polcain való navigációt 2022-ben, egy évig még segíthetik az ún. navigációs kártyák, amik a dohánytermék régi csomagolását ábrázoló képek lehetnek, amelyeket az üzlet polcain a termékek elé lehet helyezni. A dohánygyártók jelezték szövetségünk felé, hogy terveik szerint ők az általuk forgalmazott termékekhez legyártják, és a dohányboltokba eljuttatják ezeket a képes jelölőket, így nem trafikosoknak kell ezeket elkészíteni. 

Az eligazodás azonban biztosan tartogat majd kihívásokat, különösen az új munkatársak számára. A régebb óta dohányboltban dolgozó munkatársaknak a váltás egyszerűbb lesz, az ő munkájukat azzal segíthetjük, ha a polcképet a váltás előtti hónapokban már nem rendezzük át, így emlékezetből is könnyebben megtalálják a keresett terméket. A külföldi tapasztalatok alapján ebben a vásárló is segíteni tud, hiszen egy visszatérő vevő általában emlékszik arra, hogy az eladó honnan szokta levenni azt a dohányárut, amit ő vásárol.

Nagyobb jelentőségre tesz szert a vásárlókkal való kommunikáció és a boltban dolgozók termékismereti jártassága is. 

Ha a vevő a megszokás alapján színnel azonosítja a terméket („kérek egy piros…”), ezt az eladónak meg kell értenie, fejben le kell fordítania a márka típusának megnevezésére, és – bár a csomagoláson már nem látszik, hogy az régen milyen színű volt – a megfelelő terméket kell átadnia. Ilyenkor fontos, hogy az eladó ezt el is mondja a vásárlónak, megnevezze a terméket és megbizonyosodjon arról, hogy valóban a kívánt árut adja át. Ha mégis tévedés történt, akkor ismét nagy figyelemmel kell eljárni a boltban dolgozó kollégának. Ha egy gyors mozdulattal már lehúzta a kasszában a terméket, akkor nem elég kicserélni a csomagot és átadnia a helyes árucikket, ezzel ugyanis komoly és utólag nehezen visszakövethető eltéréseket okoz a készletnyilvántartásban. Fontos, hogy a tévesen kiadott áru visszavétele és a vásárlónak átadott csomag kiadása rögzítésre kerüljön az elektronikus rendszerekben is. Ennek a lépéseit gyakorolni kell és fontosságukat tudatosítani mindenkinek magában, hiszen a termékcsere az egységes csomagolások kezdeti időszakában valószínűleg gyakoribb lesz, mint most.

Az áruátvétel és a raktározás eddig is rutint igénylő feladat volt, az egységes csomagolások bevezetésével pedig rendkívüli figyelmet igényel majd, az áruátvétel időtartama biztosan növekedni fog. 

Trafikos társaink a raktárakban használható elválasztó elemeket és jelölőket terveznek majd alkalmazni, amivel márkánként vagy gyártónként csoportosíthatják a termékeket, ezt a külföldi példák alapján is javasoljuk. 

A precíz raktározás ezért létfontosságú lesz, hiszen ha az átvett áru nem a megfelelő helyre kerül rögtön, akkor adott esetben az egész raktárt át kell forgatni, amíg az egyforma csomagok között megtaláljuk a keresett terméket. 

Összességében tehát az egységes csomagolás bevezetésétől nem kell félni, azonban alaposan fel kell készülni rá. Ha tudatos tervezéssel, megfelelő készletgazdálkodással, a munkafolyamatok átgondolásával és a munkatársak oktatásával felkészülünk a váltásra, akkor az átállás után elégedett vevőket, esetleg néhány új vásárlót is nyerhetünk. A Tabak Akadémia weboldalán tippeket, tanácsokat és oktatási anyagokat tettünk közzé az átállás megkönnyítéséhez. Keressék fel a www.tabakakademia.hu oldalt!

(Forrás: Trafikosok Lapja)

Legfrissebb híreink

Az Európai Bizottság betiltaná az ízesített hevítéses dohánytermékeket

2022. június 29.
Az Európai Bizottság betiltaná az ízesített hevítéses dohánytermékeket

Az Európai Bizottság szerdán jelentette be, hogy meg akarja tiltani az ízesített, hevítéses dohánytermékek árusítását annak érdekében, hogy 2040-re a dohányzást az EU lakosságának 5 százalékára csökkentsék.

Törvényben tilthatják meg az Elf Barok értékesítését

2022. június 29.
Törvényben tilthatják meg az Elf Barok értékesítését

Törvényben tilthatják meg az Elf Barok értékesítését - mondta Koncz Zsófia, a Technológiai és Ipari Minisztérium parlamenti államtitkára szerdán, az egyes gazdaságszabályozási tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztés parlamenti vitájában.

Az OGYÉI szerint több káros mellékhatása is van az Elf Barnak

2022. június 29.
Az OGYÉI szerint több káros mellékhatása is van az Elf Barnak

Rövid idő alatt óriási népszerűségre tett szert a fiatalok körében az Elf Bar nevű akkumulátoros, ízesített folyadékkal töltött e-cigarettamárka, melynek előre meghatározott szívási kapacitása van. Létezik belőle 800, 1500, valamint 3500 slukkra alkalmas, egyszer használatos eszköz, amelynek – azon túl, hogy ártalmas lehet az egészségre jelentős a környezeti terhelése is.

Vizsgálatot indított a GVH két szlovák E-cigarettákat forgalmazó vállalkozással szemben

2022. június 29.
Vizsgálatot indított a GVH  két szlovák E-cigarettákat forgalmazó vállalkozással szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított különböző típusú elektromos cigarettákat, köztük az Elf Bar terméket is forgalmazó két szlovák céggel szemben, mivel feltehetően tisztességtelenül hirdetik a termékeket a magyar fogyasztóknak - közölte a hatóság az MTI-vel.

Egy felmérés szerint csődöt mondott az EU és a WHO dohányzás elleni fellépése

2022. június 27.
Egy felmérés szerint csődöt mondott az EU és a WHO dohányzás elleni fellépése

A KPMG üzleti tanácsadó cég a közelmúltban tette közzé a dohánytermékek európai adóztatásának felülvizsgálatával kapcsolatos adatait. Meglátásuk szerint a jövedéki adó emelése egy szinten túl alkalmatlan a kereslet további visszaszorítására, sőt még az állami bevételek növelését sem szolgálja.