Tanácsok az egységes csomagolással kapcsolatban
A nemzetközi tapasztalatok és trafikos társaink javaslatai alapján összegyűjtöttünk néhány tanácsot olvasóinknak, hogy segítsük az egységes csomagolással kapcsolatos munkát.
Januártól a dohányboltokba már csak az egységes csomagolásban lévő termékeket szállítják a dohánygyártók. A trafikok tulajdonosainak és a boltban dolgozóknak fel kell készülnie erre a jelentősen új helyzetre, ami egészen biztosan átalakítja a napi munkafolyamatokat az áruátvételtől kezdve a vásárlók kiszolgálásáig. Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az egységes csomagolás bevezetéséről szóló jogszabály nem a „régi” csomagolású termékek értékesítésének teljes tilalmát mondja ki. A még nem egységes csomagolásban lévő termékek korlátlan ideig tovább forgalmazhatók a dohányboltokban, feltéve, hogy azok 2022. január 1-ét megelőzően a dohánytermék-kiskereskedőnél már készleten voltak.
Nemzetközi tapasztalatok alapján a vásárlók az ilyen váltások után kifejezetten keresik a megszokott kinézetű terméket, néhányan inkább másik üzletbe is elmennek érte. Így tehát a trafikosoknak azt kell végiggondolni, hogy miként gazdálkodjanak az üzletük készleteivel annak érdekében, hogy a váltás ne okozzon kockázatot, hanem előnyös legyen számukra, esetleg új vásárlókat is be tudjanak vonzani az üzletbe. A vásárlók kiszolgálását azonban egészen biztosan nehezíteni fogja a csomagok egyforma kinézete.
Az üzlet polcain való navigációt 2022-ben, egy évig még segíthetik az ún. navigációs kártyák, amik a dohánytermék régi csomagolását ábrázoló képek lehetnek, amelyeket az üzlet polcain a termékek elé lehet helyezni. A dohánygyártók jelezték szövetségünk felé, hogy terveik szerint ők az általuk forgalmazott termékekhez legyártják, és a dohányboltokba eljuttatják ezeket a képes jelölőket, így nem trafikosoknak kell ezeket elkészíteni.
Az eligazodás azonban biztosan tartogat majd kihívásokat, különösen az új munkatársak számára. A régebb óta dohányboltban dolgozó munkatársaknak a váltás egyszerűbb lesz, az ő munkájukat azzal segíthetjük, ha a polcképet a váltás előtti hónapokban már nem rendezzük át, így emlékezetből is könnyebben megtalálják a keresett terméket. A külföldi tapasztalatok alapján ebben a vásárló is segíteni tud, hiszen egy visszatérő vevő általában emlékszik arra, hogy az eladó honnan szokta levenni azt a dohányárut, amit ő vásárol.
Nagyobb jelentőségre tesz szert a vásárlókkal való kommunikáció és a boltban dolgozók termékismereti jártassága is.
Ha a vevő a megszokás alapján színnel azonosítja a terméket („kérek egy piros…”), ezt az eladónak meg kell értenie, fejben le kell fordítania a márka típusának megnevezésére, és – bár a csomagoláson már nem látszik, hogy az régen milyen színű volt – a megfelelő terméket kell átadnia. Ilyenkor fontos, hogy az eladó ezt el is mondja a vásárlónak, megnevezze a terméket és megbizonyosodjon arról, hogy valóban a kívánt árut adja át. Ha mégis tévedés történt, akkor ismét nagy figyelemmel kell eljárni a boltban dolgozó kollégának. Ha egy gyors mozdulattal már lehúzta a kasszában a terméket, akkor nem elég kicserélni a csomagot és átadnia a helyes árucikket, ezzel ugyanis komoly és utólag nehezen visszakövethető eltéréseket okoz a készletnyilvántartásban. Fontos, hogy a tévesen kiadott áru visszavétele és a vásárlónak átadott csomag kiadása rögzítésre kerüljön az elektronikus rendszerekben is. Ennek a lépéseit gyakorolni kell és fontosságukat tudatosítani mindenkinek magában, hiszen a termékcsere az egységes csomagolások kezdeti időszakában valószínűleg gyakoribb lesz, mint most.
Az áruátvétel és a raktározás eddig is rutint igénylő feladat volt, az egységes csomagolások bevezetésével pedig rendkívüli figyelmet igényel majd, az áruátvétel időtartama biztosan növekedni fog.
Trafikos társaink a raktárakban használható elválasztó elemeket és jelölőket terveznek majd alkalmazni, amivel márkánként vagy gyártónként csoportosíthatják a termékeket, ezt a külföldi példák alapján is javasoljuk.
A precíz raktározás ezért létfontosságú lesz, hiszen ha az átvett áru nem a megfelelő helyre kerül rögtön, akkor adott esetben az egész raktárt át kell forgatni, amíg az egyforma csomagok között megtaláljuk a keresett terméket.
Összességében tehát az egységes csomagolás bevezetésétől nem kell félni, azonban alaposan fel kell készülni rá. Ha tudatos tervezéssel, megfelelő készletgazdálkodással, a munkafolyamatok átgondolásával és a munkatársak oktatásával felkészülünk a váltásra, akkor az átállás után elégedett vevőket, esetleg néhány új vásárlót is nyerhetünk. A Tabak Akadémia weboldalán tippeket, tanácsokat és oktatási anyagokat tettünk közzé az átállás megkönnyítéséhez. Keressék fel a www.tabakakademia.hu oldalt!