Akciós árak a dohányboltokban - Mire figyeljünk?
Az Európai Unió területén, így Magyarországon is 2022. május 28-tól egységes szabályok vonatkoznak az árcsökkentésre, akciós árak feltüntetésére. Az új szabályozás fogyasztóvédelmi céllal jött létre annak megakadályozására, hogy a kereskedők megtévesztő árcsökkentéseket alkalmazzanak azzal, hogy az akciók előtt megemeljék a korábbi árat és ezáltal megtévesszék a fogyasztókat az árengedmény mértékével kapcsolatban. Ezek az új szabályok a trafikokban forgalmazható egyéb termékeket (üdítő, alkoholos italok, stb.) érintik, hiszen dohánytermékek esetében nem lehet eltérni a központilag megállapított ártól.
Ezeket a szabályokat részben már korábban is alkalmazni kellett hazánkban, azonban az elfogadott jogszabálymódosítás egyértelművé teszi ezeket a kötelezettségeket. A legfontosabb szabály, hogy az árcsökkentés (akció) bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőző 30 napos időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat (ezt nevezzük korábbi árnak).
A korábbi ár az árcsökkenés alkalmazásának első napját – és nem az előzetes bejelentését - megelőző legalább 30 napon belül alkalmazott legalacsonyabb ár. A leértékelés napját megelőzően tehát meg kell nézni az előző 30 nap legalacsonyabb árát, ez az ár lesz a korábbi ár. Tehát az új jogszabály alapján jogellenes az a gyakorlat, hogy az akciós időszak előtt rövid időre a kereskedő felemeli a termék árát, majd pedig ehhez a magasabb árhoz képest számolja az árcsökkentés mértékét, ami miatt nagyobbnak tűnik a leárazás.
FONTOS! A korábbi árat forintban is fel kell tüntetni (például áthúzva) a terméken vagy a polcon, és nem elég csak az engedmény mértékét megjelölni.
ÚJ TERMÉKEK
Mit tegyünk, ha egy nemrég piacra dobott, új terméket szeretnénk akciós áron vonzóbbá tenni? Ha a termék kevesebb mint 30 napja van forgalomban, akkor az árcsökkentést az elmúlt 15 nap legalacsonyabb árához kell mérni. Ha a termék kevesebb mint 15 napja van forgalomban, akkor nem lehet árcsökkentést bejelenteni. Ilyenkor „bevezető árat” lehet alkalmazni.
FOKOZATOS ÁRCSÖKKENTÉS
Szoktunk találkozni „készletkisöprési akciókkal” is, ahol hétről hétre nő a készleten lévő termékek árengedménye. Ez megnehezíteni a korábbi ár kiszámítását, de a jogalkotó gondolt erre az esetre is. Ha a kereskedő fokozatos árcsökkentést alkalmaz (például az első héten 5%-kal olcsóbb a termék, a következő héten már 10%-kal, utána 15%-kal, és így tovább), akkor a korábbi ár az első árcsökkentést megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ár. Vagyis itt nem kell hétről hétre az előző heti akciós árat beleszámolni a legalacsonyabb árba. Ha azonban két akciós időszak között a termék ára „visszaáll” az eredeti árára (például egy hétig 5% engedményt adunk, utána egy hétig alapáron áruljuk a terméket, az azt követő héten pedig 10%-kal olcsóbban), akkor ez a fokozatos árcsökkentési szabály nem alkalmazható.
ROMLANDÓ TERMÉKEK
A fenti szabályok nem vonatkoznak a romlandó vagy a minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Jellemzően ezek azok a termékek, ahol fogyaszthatósági idő van feltüntetve a csomagoláson, és nem minőségmegőrzési idő (például friss élelmiszerek, hűtőben tartandó tejtermékek, rövid lejárati idejű italok). Ezek esetében nem kell feltüntetni az akció előtti árat, vagy ha ezt feltüntetjük, akkor annak nem szükségszerűen kell az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árának lennie.
Forrás: Trafikosok Lapja
Képünk illusztráció!