Népszavazás határozza meg Svájcban a dohányreklámok jövőjét - FRISSÍTVE
Február 13-án, vasárnap tartanak népszavazást Svájcban arról, hogy szigorítsák-e, az uniós szabályozáshoz képest, lényegesen engedékenyebb dohánytörvényük, - jelen esetben – a dohánytermékek reklámozását korlátozó passzusait. A kezdeményezés célja, azon dohányreklámok tiltása, melyek eljuthatnak a fiatalabb generációhoz is.
Svájc eddig nem kifejezetten erőltette, a dohányreklámok korlátozását. Jelenleg a legtöbb dohányreklám nemzeti szinten legális, kivéve a televíziós és rádiós reklámokat, valamint a kifejezetten kiskorúakat célzó hirdetéseket.
Jean-Paul Humair, egy szenvedélybetegekkel foglalkozó genfi központ igazgatója, egy helyi lapnak úgy nyilatkozott: Gyakorlatilag teljes tiltást jelentene egy szigorúbb szabályozás, ráadásul nem kizárólag a cigarettára, hanem minden más dohánytermékre is vonatkozna.
A kezdeményezés ellenzői - köztük a kormány és a parlament - szerint a kezdeményezés túl messzire megy.
Patrick Eperon, egy munkaadói szervezet lobbistája és az új szabályozás ellenzőinek szóvivője, az AFP-nek azt mondta: Azzal, hogy a gyermekek védelme nevében gyakorlatilag minden dohányreklámot betiltanak, lényegében, a felnőtteket tekintik gyermekeknek.
Az elmúlt időkben, Svájcban néhány kanton már szigorúbb szabályokat vezette be. Ezen tapasztalatok alapján, a készülő új országos törvény, az eddiginél biztosan szigorúbb lesz.
A legutóbbi közvélemény-kutatások azt jelezték, hogy a választók többsége támogatja, a szigorítást.
Jelenleg a svájci felnőttek mintegy 27 százaléka fogyaszt dohányterméket, így talán jó eséllyel indulnak a szigorúbb szabályozást elérni kívánó szavazók. Egy azonban biztos: az ország 26 kantonjában, a kezdeményezés elfogadásához kétszeres többséget kell biztosítani.
(Euronews, swissinfo.ch, Al Jazeera alapján)
FRISSÍTÉS
A svájci szavazók 57 százaléka az ország dohánytörvényeinek szigorítására szavazott, ami lényegében azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden dohányreklámot betiltanak – írja az Al Jazeera.
A február 13-án tartott népszavazáson a szavazók 57 százaléka, - a 26 kantonból 16 - támogatta a dohányreklámról szóló törvény szigorítását. Ahogy korábban már mi is hírt adtunk róla, Svájc azon kevés gazdag országok egyike, ahol a legtöbb dohányreklám még mindig legális, kivéve a televíziós és rádiós, valamint a fiatalokat célzó reklámokat.